• Ševčíková Magdalena

Za časů korony: jak být produktivní při práci z domova


Téma home office je pro mě jako člověka s vlastní firmou aktuální už několik let. Pro spoustu z vás, kteří jste zvyklí chodit do práce, anebo do školy, je tato situace něčím naprosto novým. Taky se možná ptáte sami sebe, jak je vůbec možné být doma produktivní a jak pracovat efektivně. V našich domácnostech se totiž za jakékoli okolnosti najde něco, co má v daný moment větší prioritu než sedět u PC a pracovat nebo se učit – vyprat prádlo, umýt okna, osprchovat květiny, sledovat tiskovku vlády, vyzkoušet TikTok nebo vytřídit si šatník. Sepsala jsem pro vás sedm tipů, které mě osobně pomáhají každý den z fádního home office dne vytvořit oázu kreativity a pocit dobře odvedené práce.





1. Vytvořte si rutinu


Právě při práci z domova je nade vše důležité, abyste si vytvořili rutinu. To znamená, denně vstávat ve stejnou hodinu a také stanovit si přesnou pracovní dobu. Přesně tak, jako byste dojížděli někam do kanceláře nebo do školy. Doporučuji si proto nastavit budík od pondělí do pátku na stejnou hodinu. Snídáte vždy doma nebo si to schováváte až do práce? Na tom v tuto chvíli nezáleží, jen je důležité ponechat si rituály – vstát, osprchovat se, dát si řasenku a pěkně se obléct, a dát si něco zdravého a vydatného k snídani, abyste byli výkonní. Určitě bych nepodceňovala jemné nalíčení a příjemné oblečení. Pokaždé, když usednu k počítači v županu a s rozcuchanými vlasy, nemám ze sebe dobrý pocit, což samozřejmě přímo úměrně ovlivňuje můj výkon. Jakoby to v mojí hlavě signalizovalo, že teď se prostě válet nebudu. Jsem si vědoma toho, že je to jenom v mé hlavě, nicméně je to účinné. Samozřejmě v pracovně nesedím v kostýmku a podpatcích, šaty nebo overal jsou moje „to go“ outfity.


2. Vytvořte si pracovní místo


Jelikož je váš domov v tuto chvíli i místem, odkud pracujete nbeo kde se věnujete samo studiu, oddělení práce a volného času je o to důležitější. Pokud máte tu možnost, zařiďte si pracovnu na místě, kde se můžete zavřít. Dobře vám ale poslouží i oddělený koutek například v obývacím pokoji, za předpokladu že váš partner zrovna nehraje na PlayStationu. To znamená tedy jediné – postel a pohovka se jako dobré místo k práci nepočítají. Pouvažujte také nad koupí pohodlné pracovní židle nebo křesla, abyste si nezničili záda. Nesmíte také opomenout dobré osvětlení, abyste se mohli soustředit a nebyla práce náročnější z důvodu nedostatku světla.


3. Stylově – i při práci z domova


Je dokázáno, že adekvátní oblečení stejně jako troška make-upu zvyšují pracovní výkon a podporují koncentraci a fokus. Tím samozřejmě nemyslím to, že se budete po doma promenádovat ve vysokých botách a večerní róbě, ale oblečte se tak, jako byste šli normálně do práce. Ve vytahaném triku a teplákách se přece jenom cítíme být v jiném rozpoložení, které se může negativně odrážet v pracovním nasazení. Jasně, že si můžete obléct legíny, ale pokud vedete, tak jako já, video hovory, pak je fajn mít aspoň pěknou halenku, náušnice a rtěnku.


4. Vyhněte se pokušení


Vytvořte si podmínky, při kterých budete moct nerušeně pracovat několik hodin. Tento bod je důležitý nejen pro ty z vás, kteří žijí ve sdíleném bytě nebo bydlí s partnerem, ale také pro ty, kteří bydlí sami. Neboť kdo se po dvou, třech hodinách práce nepodívá, co je nového na sociálních sítích, nebo v lednici? Pokud jsou tato pokušení mimo váš dosah, je snadnější jim odolat. Ve vašem smartphonu si můžete vypnout upozornění týkající se sociálních sítí, nebo si aplikace dejte do módu, který vám znemožní jejich používání v daném časovém horizontu.


5. Dejte svému To-Do listu priority


Nevím jak vy, ale já jsem odjakživa velký fanda různých bločků, sešitků, lístečků a seznamů. To se samozřejmě nevyhlo ani mojí práci. Velice ráda si píšu, občas i den předem, co je nutné následující den udělat, komu musím zavolat, napsat email, co se musí vyřídit. Jsou úkoly, které jsou urgentní a pak takové, u kterých vím, že se dají posunout. Úkoly s prioritou 1 se snažím zvládnout do oběda, ty s prioritou 2 a 3 pak odpoledne. Pokud se mi to ale nepodaří, přesunu si je jednoduše do dalšího dne. Dny, ve kterých si To-Do list nesepisuju, jakoby neměly řád a tak se u práce jen tak potácím. Je proto důležité být v tomto ohledu důsledný.


6. Dělejte pauzy


Pokud chodíte do kanceláře, taky si s kolegyní sem tam sednete k šálku kávy. Stejně tak je důležité zakomponovat krátké pauzy u práce z domova. Kávu, čaj nebo malý snack si přece nebudete odpírat. Také nezapomínejte na to se sem tam protáhnout, po obědě se jděte na 15 minut projít okolo bloku. Tak načerpáte novou energii, lépe strávíte oběd a nepropadnete poobědové únavě. Na co bychom všichni ještě neměli zapomínat je jednou za čas pořádně vyvětrat. A taky hodně pít – v tomto případě pak nejlépe vodu nebo neslazený bylinkový čaj.


7. Konec znamená konec


Ať už po devíti hodinách práce nebo v pátek odpoledne, není nic důležitějšího, než zaklapnout počítač a odpočinout si, natankovat novou energii a hlavně nechat práci prací. Jistě se sem tam naskytne něco, co je urgentní, ale většina věci počká do dalšího rána. Hlavně při práci z domova je důležité mít vytyčený čas pro práci a pro zábavu. S mým partnerem si například po 18. hodině vypínáme vyzvánění. Když totiž máte svůj vlastní business a vaše pracovna je vzdálená pouhých pár metrů, je velice jednoduché jít ještě zkontrolovat emaily nebo rychle poupravit prezentaci. I tady je ale důležité uvědomit si, že přílišná práce může ohrozit vaši mentální pohodu nebo i partnerský život. Řiďte se heslem, že pokud jste produktivní přes den, zasloužíte si večer klid a pohodu.



Věřím, že vám těchto sedm bodů vnuklo novou myšlenku na to, jak uchopit home office důsledněji a pomůže vám ve vaší produktivitě. Pokud máte další tipy a triky, které vám zaručeně fungují, neváhejte je napsat dolů do komentářů. Ráda se přiučím.


Přeju vám krásně jarní dny a posílám vám spoustu pozitivné energie!


M.

© 2018 HEARTWORK s.r.o. / +420 703 144 040 / magdalena@heartwork.cz / Merhautova 102, Brno